måndag 6 augusti 2012

Vaktparaden

I fredags var det då vaktparad som gällde. Det mest militära jag gjort sedan grundperioden minsann, även om min uppgift var att gå efter paraden och plocka upp eventuella tappade trumpinnar, noter eller liknande. Hade glömt mina maihare i vasa, så blev tvungen att låna en annans som var storlek 42! Själv har jag 37, så de var minsann lite på större sidan. Hade tryckt sockor i tårna på skorna för att de skulle kännas mindre, men utåt såg jag fortfarande ut som långben. Så där gick jag i fula gröna kläder och stora skor efter paraden och kände mej faktist ganska viktig. Folk trodde ju jag hade en viktigare uppgift än att plocka noter, och en hel del kom faktist och frågade allt möjligt av mej. Fick svara på frågor som, "vilka orkestrar spelar", "vad är paraden för/vad firar vi", "hur ofta händer det här" och svåraste frågan var nog när en kom och frågade "varför vi har samma symbol på flaggan som nazisterna i tyskland", på engelska! Kom fram till att jag kanske borde ha läst på lite, men tanken på att behöva ha föreläsning och Finska flygvapnets flagga eller varför vi har vaktparad, slog mej inte riktigt. Men hur som helst så gick paraden bra, och behövde inte heller plocka upp något.


 De gråa dräkterna är vår musikkår och de blåa är Flygvapnets militäsmusikkår


Vaktombyte
 

Långben...
 

Defenitivt inte den mest smickrande bilden (klär inte riktigt i grönt...eller i kläderna överlag)
 

Flygvapnets flagga
 

Efter paraden hade vi konsert på Esplanaden. Konserten gick bra, ganska mycket folk lyssnade och verkade även njuta av musiken. Har inga bilder från konserten eftersom jag då själv satt med och spelade...
Hade trott att dagen skulle bli betydligt tyngre, men tur nog så var det inte gassande sol och över trettio graders hetta. Värsta med det hela var nog de tolv timmarna som spenderades i buss...

1 kommentar:

mammcarina sa...

kanske ni borde få ett infoblad med de viktigaste uppgifterna så att ni kan svara på mer eller mindre kvistiga frågor från publiken - du kan ju föreslå åt "någon som bestämmer" :)