tisdag 25 september 2012

Kreta

Fy vad här är kallt här i Finland! Efter en vecka på Kreta med sol och över trettio grader varje dag, var det nog inte alls kul att stiga ur planet halv fem på söndagmorgon när temperaturen endast låg på ett par plusgrader... Men för att drömma mej tillbaka till Kreta och paradiset så tänker jag bjuda på liten rese-recenssion...

Söndagen tillbringade vi stor del av dagen i Hania eftersom det var mulet och lite regnigt. En liten åskskur drog också över på eftermiddagen men den gick ganska fort om. Men vi vandrade runt i gamla stan i Hania, på de små gatorna, och ut på piren till fyren.

Måndagen blev en dag på stranden och i poolen.

På tisdagen åkte vi på utflykt med en stor båt ut till ön Gramvousa. Där klättrade/gick upp till ett fort som låg 138 m.ö.h. Otroligt vacker utsikt! Efteråt åkte vi vidare till en lagun, Balos. Vit sand, ca 15 cm vatten hur långt som helst, och på andra sidan en sandbädd var det härligt turkost midjedjupt vatten där man kunde snorkla och simma. Allt detta omringat av berg så man slapp dit endast med båt. Bilder kan inte ens beskriva hur otroligt vackert det var! Att det finns sådana här platser på jorden!

Bara en bit upp, rätt mycket kvar att gå...

Gluggen ser ut som ett tjur-huvud...

Och så kommer vi till lagunen Balos:

Onsdagen blev igen en lite lugnare dag vid poolen, stranden och kvällen i Hania.

På torsdagen hyrde vi bil. En liten wanna-be-jeep, en suzuki. Såg lite ut som en leksaksbil, men den tog oss ändå tryggt på Kreta över bergen på de slingrande och smala serpentinvägarna. Och nog fick vi se otroligt vackra vyer alltid! Höga berg och djupa dalar, olivodlingar, klippor, vatten, små grekiska byar, getter mitt på vägen, gamla grekiska tanter som satt vig vägen, smala slingrande vägar där man defenitivt inte skulle vilja möta en annan bil osv. Vi körde över bergen till Elafonisi, en strand som kallas kretas maldiver. Nästan lika underbart som lagunen på tisdagen, men lite djupare vatten, lite flera klippiga stenar och lite mera folk. Man kunde från stranden gå över till en liten ö, i vatten som på djupaste stället gick till höftet, men väl över på ön fanns det en lång fin sandstrand med lite klippor här och var. Vacket vackert här med!

När vi solat och simmat ett par timmar vid Elafonisi åkte vi vidare till nästa strand, Falasarna. Stranden skulle antagligen vara mycket finare om det inte då just blåst rätt hårt rakt in mot stranden så det var ganska höva vågor, men väl värd att besöka om man åker till Kreta.

Fredagen blev en heldag i Rethymnon. En bussresa på ca en timme från Hania. Där finns en 12km lång sandstrand som vi tillbringade förmiddagen på. Sedan åkte vi och hälsade på Älsklingens morbror som också kommit till Kreta på semester. Så det blev en kaffekopp med dem på dagen och ut och äta juvlig stenungsbakad pizza på kvällen. På eftermiddagen blev det också en sväng in till gamla stan.

Lördagen  var hemresedag, men eftersom flyget gick först sent på kvällen hann vi bra tillbringa hela dagen vid poolen och en sväng till Hania och shoppa de sista souvernirerna.
Hotellet vi bodde på var i Agia Marina, en by ca tjugo minuter från Hania. Byn i sej själv var väl fin, men tyvärr har en hel del affärer slått igen och stod tomma. Vi konstaterade också att det var mycket äldre folk som kom dit för att fira semester, eller så var det barnfamiljer som hade all inclusive-hotell. Så vi sökte oss många kvällar in till Platanias eller Hania och äta för att få mera restauranger att välja på, lite mera folk, och lite mera affärer att se. Men vårt hotell var det inget fel på. Det låg upp på en backe så väldigt fin utsikt hade vi från morgonmålet.

Under veckan har vi verkligen njutit, ätit gott, solat, simmat, snorklat, gått längs stranden, laddat batterierna och verkligen tagit ut allt av vår semester! Härligt härligt säger jag!