torsdag 22 november 2012

Marschkonsert i jägardräkt

Godmorgon! Sitter hemma i soffan och slappar ännu, vi börjar först klockan tolv  idag, men däremot slutar vi först mitt i natten så det blir en lång dag iaf. Vi har två traditionsdagskonserter nu (perinnepäivä på finska), en igår i Seinäjoki och en ikväll i Kankaanpää. Två marschkonserter, bokstavligen. Inget emot marscher, det finns många som är väldigt bra, men en hel konsert med bara marscher är lite väl mycket. Dessutom är marschmusik tuffare att spela eftersom det hela tiden är mycket melodi, och snabba rytmer och mycket spelande helt enkelt, så man blir tröttare av det. Men så är det, och jag klagar inte, har ju valt det själv, och jag vet ju att det kommer betydligt lugnare tider efter jul, så nu så länge vi har spelningar skall jag bara vara glad. 


Dräkterna vi har på oss under dessa konserter kallas jägardräkten. Fick ingen bättre bild på mej själv igår, men den är en grå jacka med grön-guld randiga "axel-lappar", hög grön krage, där gradbeteckningarna sitter, svarta raka byxor med guldränder på sidorna och högblanka svarta skor. Personligen tycker jag den är den finaste dräkten, till och med finare än festklädseln med frack eller smock. Visserligen är min dräkt lite för stor, men bättre än den vanliga klädseln vi har när vi spelar. Det är ju inte precis så att det är vanligt med små korta tjejjer i musikkåren...

Men nu skall jag gå och göra mej iordning för dagen. Skall hinna via fotografen efter min profilbild till musikkåren idag också. Men ha en riktigt fin onsdag gott folk!

Inga kommentarer: